Veelgestelde vragen Remote care

FAQ

  1. 1Er knipperen lampjes op mijn transmitter, wat nu?

    In de meeste gevallen is de apparatuur een update aan het doen. In dat geval stoppen de lichtjes vanzelf weer met knipperen en hoeft u geen actie te ondernemen.

    Mocht dit niet het geval zijn, of u vertrouwt het niet dan kunt u op werkdagen tussen 09.00 en 15.30 uur telefonisch contact opnemen met de Remote Care-verpleegkundigen van het Catharina Hart- en Vaatcentrum. Zij zijn bereikbaar via telefoonnummer 040 - 239 70 94. Problemen met de transmitter zijn in geen geval acuut en vragen hierover kunnen wachten.

  2. 2Er staat een automatische thuiscontrole gepland, wat moet ik doen?

    U hoeft met een automatische thuiscontrole niets te doen. De transmitter wordt door ons zo ingesteld dat wij automatisch gegevens ontvangen. Dit gebeurt ’s nachts als u langs de transmitter slaapt. Bent u een nacht niet thuis bij de transmitter? Dan schuiven wij de controle een dag op.

    Patiënten met een S-ICD/Emblem van Boston Scientific moeten altijd zelf handmatig gegevens sturen.

  3. 3Hoe doe ik een handmatige zending?
    Medtronic

    Druk op het ronde grijze knopje rechts van het scherm. De transmitter start nu op. Op het moment dat u een witte pijl op het schermpje ziet verschijnen en het zendmastje aangeeft dat het apparaat bereik heeft, drukt u nogmaals op het grijze ronde knopje rechts van het scherm. Op het scherm verschijnen nu de stappen die u moet doorlopen om een handmatige zending te doen.

    Abbott/St. Jude medical

    Druk op de ronde witte knop. Wacht tot het lampje bij de sterren gaat branden. Druk nu nogmaals op de ronde witte knop. Het mannetje met hartje begint nu te branden. U dient nu dicht bij de transmitter te blijven zitten totdat het lampje bij de zendmast brand. De handmatige zending wordt nu naar het ziekenhuis verzonden.

    Biotronik

    Met biotronik is het niet mogelijk om een handmatige zending te doen. De transmitter maakt automatisch iedere 6 uur contact met de ICD.

    Boston Scientific

    Druk op de knop met het hartje. Het mannetje links van het hartje begint nu te branden. U dient dicht bij de transmitter te zitten zolang het mannetje brand. Als het mannetje rechts van het hartje gaat branden worden de gegevens naar het ziekenhuis verstuurd. U bent dan klaar met de handmatige zending.

  4. 4Ik ga op vakantie, moet de transmitter mee?

    In principe kunt u de transmitter tijdens vakantie thuis laten. Alle bijzonderheden die tijdens de vakantie gebeuren, worden in de ICD opgeslagen. Op het moment dat u weer langs de transmitter slaapt, worden de gegevens alsnog naar het ziekenhuis verzonden.

    In een enkel geval krijgen patiënten de transmitter uit voorzorg (denk bijvoorbeeld aan ICD’s met mogelijke batterijproblemen). In dat geval raden wij u aan de transmitter mee te nemen. Twijfelt u hierover, neem dan op werkdagen tussen 09.00 uur en 15.30 uur telefonisch contact op met de Remote Care-verpleegkundigen. Zij zijn bereikbaar op telefoonnummer 040 - 239 70 94.

    Mocht het u geruststellen om de transmitter mee te nemen op vakantie, dan behoort dit zeker tot de mogelijkheden. Overal waar uw mobiele telefoon bereik heeft, heeft de transmitter ook bereik.

  5. 5Ik heb een reveal linq. Wanneer gebruik ik de patiënt activator?

    Op het moment dat u klachten voelt (waarvoor u de reveal linq heeft gekregen) dan gebruikt u de patiënt activator. Het hartritme van de 7 voorgaande minuten wordt dan in de reveal linq opgeslagen. Op het moment dat u ’s nachts langs de transmitter slaapt worden deze gegevens naar het ziekenhuis gestuurd. De eerstvolgende werkdag worden deze gegevens door de Remote Care-verpleegkundige bekeken.

  6. 6Ik heb een reveal linq. Wanneer gebruik ik de transmitter?

    Indien u de patiënt activator heeft gebruikt maar u door de ernst van de klachten niet kunt wachten tot de eerstvolgende werkdag, kunt u direct hierna de transmitter gebruiken. De gegevens komen dan direct bij het ziekenhuis binnen. U dient in dit geval ook telefonisch contact met ons op te nemen zodat wij adequaat kunnen reageren.

    Verder mag u een keer per maand een handmatige zending doen met de transmitter. Dit komt het geheugen van de transmitter ten goede.

  7. 7Kom ik met de transmitter probleemloos langs de douane?

    Er zijn bij ons geen situaties bekend dat dit problemen geeft. Zorg dat u uw pm/icd pasje altijd bij u heeft.

  8. 8Wat is een transmitter?

    Een transmitter is een kastje dat de verbinding maakt tussen uw ICD en het Catharina Ziekenhuis. De transmitter stuurt gegevens die in de ICD staan naar de Remote Care-verpleegkundigen het Catharina Hart- en Vaatcentrum. Zo kunnen zij op afstand de ICD uitlezen. In ons ziekenhuis werken we met vier verschillende merken ICD’s. Ieder merk heeft een eigen transmitter en een een eigen werkwijze.

  9. 9Ik moet een MRI scan ondergaan, mag dat?

    Patiënten met een reveal linq mogen een MRI-scan ondergaan. Bij patiënten met een ICD of een pacemaker is het afhankelijk welke ICD/pacemaker en leads u heeft. De arts die de MRI-scan aanvraagt dient contact op te nemen met het Catharina Hart- en Vaatcentrum voor de juiste informatie.

  10. 10Wanneer mag ik een handmatige zending doen?

    U mag altijd een handmatige zending doen. Wel vragen wij u ons altijd te bellen op het moment dat u dit doet, zodat wij weten wat er aan de hand is en hier adequaat op kunnen reageren.

  11. 11Ik heb de patiënt activator gebruikt maar niets terug gehoord van het ziekenhuis, wat nu?

    Iedere werkdag worden alle zendingen van de reveal linq bekeken. Alleen in acute gevallen nemen wij direct contact met u op. Geen nieuws is dus goed nieuws. De Remote Care-verpleegkundigen zorgen bij iedere patiënt voor verslaglegging zodat uw eigen arts op de hoogte is van onze bevindingen.

  12. 12Ik heb een shock gehad. Wat moet ik doen?

    Indien u zich niet goed voelt en direct hulp nodig heeft belt u 112.

    In overige gevallen kunt u op werkdagen tijdens kantoor uren contact opnemen met de Remote Care-verpleegkundigen via telefoonnummer 040 - 239 70 94. Buiten kantoortijden kunt u contact opnemen met de dienstdoende arts assistent van de cardioloog of de dienstdoende pacemakertechnicus. De pacemakertechnicus kan ook de zendingen vanuit thuis bekijken. Beide zijn bereikbaar via het algemene ziekenhuis nummer 040 - 239 91 11.

  13. 13Wanneer mag ik weer auto rijden na een shock?

    In principe mag u na hebben krijgen van een ICD shock 2 maanden + 1 dag niet autorijden. In uitzonderlijke gevallen kan dit afwijken. Bijvoorbeeld als iemand een onterechte shock heeft gehad. Hierover beslist uw eigen cardioloog.